Dezvoltare personala

Luptă cu oboseala psihică prin exerciții de relaxare

12/08/2018

Suntem stresați, obosiți, anxioși și simțim că nu mai facem față solicitărilor. Mai mult, exercițiile de relaxare ni se par un mit! Totuși, lucrurile nu stau așa, iar ca să te convingi, nu trebuie decât să încerci. Până la urmă, o faci pentru binele tău.

 

Știm deja destul de bine ce înseamnă timp liber și mai ales cât de prețios este. În lipsa obligațiilor, ne putem dedica acelor activități care ne fac plăcere și ne relaxează. Ieșim în oraș cu prietenii, vedem un film, punem în practică un hobby. Orice activitate este binevenită cât timp, în urma ei, ne simțim mai plini de energie. Dar oricât de importante sunt socializarea și un mod de viață cât mai activ, o pauză reală este cea pe care o petreci tu cu tine. Multe persoane își neagă acest timp personal și rămân astfel deconectate de la sine, de la propriile nevoi. De aceea energia câștigată este pentru scurtă durată și, curând, se reinstalează starea de oboseală mentală și stresul. Nu putem scăpa definitiv de stres, dar îl putem gestiona mai eficient.

Când ți-ai acordat ultima dată o pauză?

Ia o pauză pentru tine, în care să faci câteva exerciții de relaxare simple. Stai întins pe canapea și urmărește-ți respirația. Imaginează-ți că ești într-un cadru plăcut și relaxant. Cu siguranță poți construi o imagine a acestui loc. Imaginează-ți sunetele pe care le auzi. Poate sunt păsări, poate e susurul apei? Imaginează-ți mirosurile pe care le simți. Poate ești pe un câmp cu flori sau într-o pădure? Gândește-te la mirosurile tale preferate. Reîntoarce-te la respirația ta. Inspiră profund și expiră liniștit. Concentrează-te pe ceea ce simți atunci când ești în locul imaginat de tine. Ignoră orice altceva din jurul tău și acordă-ți măcar câteva minute pentru acest exercițiu.

Dacă te gândești că imaginația nu este punctul tău forte, exercițiul are nevoie doar de puțin antrenament. Află că nu poți greși, întrucât nu există corect și greșit. Ai nevoie doar să fii cu tine.

Ești încordat și tensionat mai mereu?

Mulți dintre noi nu se simt odihniți nici după 8 ore de somn. Alții, au somnul fragmentat și agitat sau suferă de insomnii. Problemele de peste zi sunt de cele mai multe ori responsabile pentru starea noastră de agitație. Atunci când astfel de stări ne afectează calitatea vieții, este momentul să apelăm la ajutorul unui specialist. Împreună, în cadrul ședințelor de psihoterapie, putem identifica acei factori care îți tulbură odinha și abilitatea de a te relaxa. Totodată, poți învăța alături de un specialist anumite exerciții de relaxare.

Deseori tensiunea se acumulează la nivelul musculaturii, de unde pornesc durerile de spate, de umeri, chiar și de cap. Acordă-ți câteva minute pentru a sta întins pe spate, comod, pe o canapea sau pe pat. Dacă ești la serviciu, poți face exercițiul și stând pe scaun. Vizualizează-ți mușchii de la nivelul gâtului. Încordează-i. Apoi relaxează-i. Concentrează-te asupra relaxării musculare. În acest timp, respiră profund. Poți repeta exercițiul cu toate grupele de mușchi, coborând pe brațe și spate. Te vei simți mai energic.

Gândurile te copleșesc?

Învață să fii prezent aici și acum. Anxietatea generează scenarii negative și chiar o gândire catastrofică. Dacă ne gândim la toate problemele pe care le avem, ne simțim copleșiti. Iar dacă facem asta constant, suntem epuizați. Învață să fii prezent în tot ceea ce faci. Concentrează-te pe o singură sarcină, cea din momentul prezent. Alungă-ți conștient alte gânduri, atunci când apar. Permite-i astfel minții tale să se elibereze de bagajul nenecesar. Știi deja că atunci când te gândești obsesiv la o problemă (sau mai multe) nu găsești soluția. Momentele de repaus pe care le acorzi minții tale sunte cele mai bune exerciții de relaxare.

O zi relaxantă să ai,

Anca Maftei, psihoterapeut

You Might Also Like