Dezvoltare personala

Indicii că suferi de anxietate funcțională

24/06/2018

Neliniștea, stresul, anxietatea, pot ajunge la cote maxime generând burnout, somatizări și incapacitare pe mai multe paliere ale vieții. Dar există și forme de anxietate funcțională, care sunt nocive pe termen lung, dacă în prezent sunt ignorate. Iată semnalele de alarmă.

 

Cu un pas înaintea tuturor

Ai obiceiul să construiești scenarii în mintea ta, de cele mai multe ori cu o notă negativă? Gândurile noastre au un impact puternic asupra emoțiilor și acțiunilor pe care le întreprindem. Scenariile negative pot avea două reacții: panica, respectiv teama de a acționa și blocajul aferent, sau pregătirea excesivă din principiul precauției. Dacă în prima situație, semnalul de alarmă este evident, în cea de-a doua considerăm că știm să fim pregătiți pentru orice ocazie și suntem prevăzători. Totuși, la baza acestei nevoi de a anticipa în permanență situațiile negative, stă anxietatea. Desigur, este sănătos să fii prevăzător… dar oare când depășești limita și totul devine obsesiv?

Autocontrol… nenecesar

Cu toții avem măști pe care le afișăm în exterior, iar în funcție de rol, acestea pot varia: imaginea de iubită (în funcție de ce crezi că vrea să vadă partenerul, sau de ce speri că va vedea), cea de profesionist (pentru a obține un feed-back pozitiv), etc. Astfel de măști sunt deseori prea puțin autentice și, în loc să ne dezvăluie așa cum suntem, ne ascund chiar și de noi înșine. Dacă tu ești o persoană emotivă sau anxioasă, dar decizi ca aceste emoții să se exprime doar în interior și să nu arăți nimic celorlalți, exerciți asupra ta un control prin care îți ignori nevoile și stările reale. Pe termen lung, este un joc periculos. Dar pentru a ajunge la rădăcina acestor emoții, pentru a le înțelege, accepta și asuma, ai nevoie de ghidarea unui specialist.

Nicio clipă de liniște

În funcție de firea ta, pentru un extrovert acest lucru înseamnă socializare în exces, iar pentru un introvert nevoia de a rezolva probleme, situații, de a anticipa și pregăti constant. Este o neliniște generată de anxietate, care ne determină să exercităm control asupra mediului din jur, având astfel senzația că putem controla… ceea ce simțim. În realitate este o incapacitate de relaxare, de detașare și revenire către sine. Ori, nu ne putem evita pe noi înșine la nesfârșit, nu?

Analiză și supraanaliză

Anxietatea este asociată cu o tendință excesivă de a analiza totul, de cele mai multe ori în sens negativ. Atunci când mintea este copleșită de greșeli sau eșecuri trecute, de sentimentul că viața ta este un eșec, suferi de anxietate. Controlul asupra minții tale și modului în care îți vorbești, depinde de tine, dar nu înseamnă că este simplu să faci acest lucru singură. Chiar dacă momentan poți împinge aceste gânduri undeva într-un colț al minții tale pentru a putea funcționa, este un tipar de gândire nesănătos.

Oboseala cronică

Te simți obosită chiar dacă dormi noaptea? Mai mult, ai început să dormi mai multe ore decât de obicei? Organismul tău are deja nevoie de o pauză, de detașare de gândurile pe care le ai. Faptul că nu reușești să fii prezentă mental și atentă la prezentul tău, că mintea ta se plimbă constant între trecut și viitor, este principalul răspunzător pentru starea de oboseală mentală.

Nu ignora semnele discrete ale anxietății și oferă-ți sprijin înainte de a se croniciza și de a incapacita toate palierele vieții tale. Consultă un specialist și învață tehnicile de care nevoie pentru a gestiona aceste stări.

You Might Also Like