Dezvoltare personala

Emoțiile, primul indicator al stimei de sine scăzute

emotii

Care sunt cele mai frecvente emoții ale tale?

Simți că ești împlinire, fericire, calm sau bucurie? Sau ești dominat/ă de tristețe, melancolie, furie și temeri? Emoțiile capătă o dimensiune diferită atunci când relația cu propria persoană nu este una armonioasă și sunt un bun indicator al propriei stime de sine.

În evaluarea propriei stime de sine, un rol important îl joacă emoțiile pe care le avem. Acestea vor fi exacerbate nu atât de situația cu care ne confruntăm, ci de percepția noastră asupra situației. Respectiv, nesiguranța și neîncrederea în propria persoană ne pot determina să dăm o mai mare amploare, să catastrofizăm, să vedem totul negativ. Neputința într-o situație dată și teama de rezultate negative se nasc dintr-un slab contact cu propria persoană și o subapreciere a noastră.

Dacă observăm că de cele mai multe ori trăim guvernați de temeri și frici, atunci acestea nu sunt altceva decât o manifestare a propriei anxietăți, pornite din neîncrederea în sine și propriile forțe. Dacă experimentăm deseori stări de melancolie, și acestea se datorează faptului că gândurile despre propia persoană și viață tind să fie negative și pornesc dintr-o stimă de sine scăzută.

Chiar și despărțirile sunt trăite mult mai dureros atunci când simțim că nu putem face față situație, că nu va mai urma nimic bun pentru noi, că nu putem primi sau oferi iubire, când simțim vina de a nu avea succes in relații. Cea mai profundă teamă este aceea că nu poți fi iubit, iar aceasta are rădăcini în lipsa iubirii de sine. Este adevărat, în copilărie ne formăm atașamentul, în primul rând cu mama, iar apoi cu tatăl, acesta din urmă fiind prima relație semnificativă pe care o avem „cu un altul” (pe mamă percepând-o încă fuzional cu noi). Experiențele de viață își pun și ele amprenta și ne modelează modul în care reacționăm în diverse situații. Iar emoțiile sunt expresia relației cu noi înșine.

Tu ce emoții observi cel mai des la tine?

Observarea propriilor emoții este primul pas pentru a te apropia de problemele reale, de acele zone ale tale cu care trebuie să începi să lucrezi. Stima de sine scăzută nu trebuie să rămână astfel. Cu pași mici, poți învăța acceptarea de sine, compasiunea față de propria persoană și iubirea de sine. Poți învăța să te raportezi la tine așa cum o faci cu cel mai bun prieten sau cea mai bună prietenă a ta. Cu bunăvoință, învață să te redescoperi fără a te eticheta, iertând greșelile din trecut, firești, de altfel, pentru noi toți, și aducând mici schimbări în dialogul tău interior. În timp, emoțiile vor fi mai stabile, mai puțin tumultoase și vei înlocui teama și frica.

Iubirea de sine nu este un semn de egoism. Doar iubindu-ne pe noi înșine, putem oferi iubire și celor din jur.

You Might Also Like