Dezvoltare personala

Ce ai de făcut pentru a ieși din burnout?

Chiar dacă îi spunem burnout el se referă la epuizarea totală, cea care atrage după sine o serie de complicații severe, probleme psihologice și boli fizice grave.

Sindromul burnout nu este un termen trendy și nici un motiv de laudă. Deseori avem impresia că el reprezintă un simbol al meritelor și abilităților personale, de parcă martirizarea ar fi un scop în viață… Chiar dacă îi spunem burnout el se referă la epuizarea totală, cea care atrage după sine o serie de complicații severe, probleme psihologice și boli fizice grave. Așadar, uită de multitasking și de asumarea prea multor responsabilități și implică-te în recuperarea ta.

Ai așteptări realiste de la tine?

De mute ori cei care nu sunt niciodată mulțumiți de munca și eforturile pe care le depunem suntem… chiar noi. Suntem direct responsabili de cantitatea de responsabilități cu care ne încărcăm, de munca la care ne supunem, de eforturile pe care le facem. Dar oare ne oprim? Sau suntem tot mai nemulțumiți atunci când, epuizați fizic și psihic începem să cedăm, să fim capabili de tot mai puține, să avem mai multe eșecuri? Continuăm astfel să ne distanțăm parcă atât de noi înșine cât și de cei din jur.

Așteptările nerealiste stau la baza acestei epuizări. Nimeni nu este perfect și nu ar trebui să cerem acest lucru de la noi înșine. Așteptările realiste ne ajută să ne organizăm eficient, să ne stabilim obiective realizabile și să avem grijă de propria persoană. Grija față de noi înșine este cea mai importantă. Până la urmă, pe noi ne bazăm să facem ceea ce ne-am propus, nu?

Stil de viață sănătos

Un stil de viață sănătos nu este doar o sintagmă ci o necesitate. Poate alimentar mai avem derapaje – cu toții avem pofte și nu suntem neapărat fericiți cu o viață plină de restricții, fie ele și alimentare. O alimentație sănătoasă însă, înseamnă să ne îngrijim să existe în meniul zilnic aportul de vitamine, fibre și minerale de care organismul are nevoie. Înseamnă să ne preocupăm de sănătatea noastră exact  cum am proceda cu propriul copil. Sportul, de asemenea, nu trebuie să fie ceva ce temut. Spunem că nu suntem sportivi, că nu avem timp, cedăm după primele încercări când obosim prea ușor și vedem cum parcă toți ceilalți se descurcă mai bine decât noi. Dar cu toții, atunci când începem ceva nou, înainte de a ști cum să facem… trebuie să învățăm. Iar asta necesită timp și răbdare. Nici când am vrut să învățăm să mergem nu am renunțat după primele căzături spunându-ne „chestia asta nu e pentru noi, e prea greu”. Sportul îți ajută mintea să se debaraseze de gândurile toxice, de tristețe, contribuind prin eliberarea de endorfine la binele tău psihic. Așadar, țelul nu este să ajungi sportiv de performanță, ci să te miști, să faci efort, să îți eliberezi mintea.

Un stil de viață sănătos înseamnă și odihnă, iar aceasta este foarte importantă. Există studii care demonstrează că privarea de somn și oboseala excesivă contribuie inclusiv la dezvoltarea celulelor canceroase.

Învață să comunici asertiv

Nu este simplu să comunicăm asertiv pentru că, mulți dintre noi suntem acaparați de dorința de a face pe plac altora, de a nu supăra, de a nu dezamăgi, etc. Astfel, ni se pare mai simplu să nu ținem cont de nevoile noastre și de resursele noastre, ca să împlinim așteptările celorlalți. Evident, atunci când paharul se umple și apare epuizarea, de la incapacitatea de a refuza, ajungem la furie, certuri și reproșuri. Calea de mijloc este să înveți când trebuie să spui nu și cum să îți susții punctul de vedere. Pentru a face acest lucru, învață să îți exprimi nevoile exact așa cum sunt: nevoile tale. Pornește comunicarea avându-te pe tine în centru, vorbește despre tine și evită reproșurile la adresa altuia. Spune „nu” atunci când nu ai timp, energie, resurse sau chiar dispoziție. Este atitudinea corectă față de tine. Astfel, vei evita încărcarea suplimentară și vei învăța, treptat, să te pui și pe tine pe primul loc, pentru a nu mai ajunge la epuizare.

You Might Also Like