Dezvoltare personala

4 semne că ai o stimă de sine sănătoasă

stima de sine

Să ai o stimă de sine sănătoasă înseamnă, în primul rând, să înțelegi că nu poți mulțumi pe toată lumea, iar asta este ok. Iată câteva trăsături ale persoanelor cu o bună stimă de sine.

Știi să comunici asertiv

Persoanele cu o bună stimă de sine nu se tem să spună ceea ce gândesc sau simt, chiar dacă situația este dificilă. Să fii asertiv înseamnă să îți susții punctul de vedere, chiar dacă asta înseamnă că nu vei face celuilalt pe plac. Atunci când îți respecți nevoile, convingerile și valorile, când îți iei partea, înseamnă că tu știi să fii o persoană importantă pentru tine. Și doar astfel, vei deveni importantă și respectată de cei din jur. Cu riscul de a încheia anumite relații sau de a părăsi anumite situații și locuri, stima de sine este cea care ne încurajează să mergem mai departe și să fim fideli nouă înșine. Practic, încrederea în noi este mai puternică decât teama de a fi respinși sau chiar părăsiți.

Asertivitatea poate fi învățată și pornește din curajul de a ne exprima, de a seta limite, cu respect față de cei din jur, dar și față de noi.

Știi să spui „nu”

Refuzurile pot fi dificile, mai ales dacă le avem de adresat cuiva drag, apropiat sau unei persoane pe care o investim cu autoritate. Chiar și așa, sunt sănătoase și țin cont de nevoile noastre. Persoanele care au o stimă de sine bunp știu să își aprecieze corect resursele afective, materiale sau de timp, motiv pentru care vor refuza atunci când solicitarea primită nu corespunde disponibilității reale. Refuzând, rămâi fidel ție și știi că celălalt te apreciază pentru cine ești și nu pentru disponibilitatea ta necondiționată. La polul opus, cei cu o stimă de sine scăzută, vor fi „people-pleasers” respectiv vor încerca mereu să facă celorlalți pe plac, considerând că altfel vor pierde aprecierea lor sau că această atitudine este necesară pentru a fi acceptați de ceilalți.

Înțelegi puterea emoțiilor negative

Cu toții avem emoții negative, iar în viața noastră, chiar și acestea joacă un rol important: frica, vina, furia. Chiar și așa, astfel de emoții nu le guvernează viața, iar intensitatea lor nu le afectează deciziile sau reacțiile de moment. Din contră, emoțiile negative ne pot servi drept ghid pentru o mai bună cunoaștere de sine și înțelegere a sursei lor. În egală măsură, pot gesiona emoțiile negative ale celorlalți, știind că și în spatele acestora se ascunde un întreg istoric și că, deseori, chiar dacă sunt receptorii lor, nu ei le-au generat și nici nu le pot controla amplitudinea.

Nu creezi dependențe

O stimă de sine scăzută se asociază cu un stil de atașament anxios, dependent. Cei neîncrezători în propria valoare, vor căuta și genera relații dependente, în care să fie utili, necesari, fiind totodată prinși în aceeași capcană, simțindu-l pe celălalt util și indispensabil. Mai mult, pe parcursul relațiilor, vor invalida capacitatea de decizie a altora, fie preluându-le sarcinile, fie gândind că dacă ei nu sunt capabili să decidă, nici altul nu este. Ajutorul real, din partea unei persoane cu o bună stimă de sine, vine dublat de încurajarea abilităților celuilalt și capacității lui de a decide. Aprecierea și respectarea capacităților altuia este expresia unei stime de sine sănătoase.

You Might Also Like